skip to main |
skip to sidebar
- Penyelidikan / tindakan merupakan satu bentuk inkuiri refleksi kendiri yang dilakukan secara kolektif, iaitu dilakukan oleh peserta yang berada dalam sesuatu situasi sosial bagi tujuan meningkatkan kerasionalan dan keadilan amalan-amalan kemasyarakatan dan pendidikan mereka sendiri.
- Di samping meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan-amalan itu serta situasi dimana amalan itu dilakukan.
- Kemmis dan Mctaggart (1988), menurut mereka penyelidkan / tindakan bergerakan di dalam satu kitaran yang berterusan melibatkan empa peringkat :
- Tinjauan
- Perancangan
- Pelaksanaan
- Refleksi
- McNiff (1988), mentakrifkan penyelidikan / tindakan sebagai satu pendekatan untuk memperbaiki atau meningkatkan kualiti pendidikan melalui perubahan dengan menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar tentang amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap amalan-amalan tersebut dan bersedia untuk mengubahnya.
- Ia melibatkan guru dalam inkuiri yang dijalankan oleh mereka serta melibatkan guru-guru lain secara bersama.
- Somekh (1989), menyatakan penyelidikan / tindakan sebagai satu kajian terhadap situasi sosial itu sendiri sebagai penyelidik dengan niat untuk memperbaiki kualiti amalan masing-masing.
- Zuber-Skeritt (1992), mendefinisikan penyelidikan / tindakan dengan menggunakan CRASP ;
- Critical collaboration enquiry by
- Reflective practitioners who are
- Accountable in making the results of their enquiry public
- Self evaluative in the practive and engaged in
- Participative problem solving and continuing professional development
0 comments:
Post a Comment