CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Thursday, June 4, 2009

KULIAH GANTI (PN. SAKINAH)

PENGUMPULAN DATA

Plan-Act-Observe-Reflect-Plan

PENGENALAN

  • Terdapat pelbagai teknik pengumpulan data
  • Walaupun menggunakan pelbagai teknik yang baik, tidak akan menjanjikan kualiti dapatan kajian
  • Penyelidikan tidakan tidak akan menjadi kecuali ianya dilakukan dengan sempurna
  • Sehubungan dengan itu, usaha untuk memastikan kualiti yang tinggi dalam penyelidikan perlu dipelajari dengan gigih.
TIGA SEBAB PERLU CAPAI KUALITI
  • Tanggungjawab kepada pelajar
  • Keperluan kepada kecekapan diri dan orang lain
  • Keperluan untuk membuat tindakan dan berubah kepada perkara manfaat ( menambah ilmu pengetahuan ) dengan melakukan penyelidikan tindakan.
KRITERIA KUALITI
  • Serupa dengan kriteria jenis penyelidikan lain
  • 2 rukun sains dalam senarai penyelidik dalam kriteria kualiti ialah kesahan dan kebolehpercayaan
  • Kedua-dua konsep ini kritikal kepada kualiti penyelidikan tindakan
KESAHAN
  • Merujuk kepada kebenaran data
  • Dengan mengetahui samada data sebenarnya mengukur atau mencerminkan fenomena khusus yang dikaji
KEBOLEHPERCAYAAN
  • Berkait dengan ketepatan data
  • Masalah kebolehpercayaan dalam pendidikan selalu berlaku apabila data diambil dari sampel yang terlalu kecil
  • Sehubungan dengan itu, untuk penambahbaikan data penyelidikan tindakan, kita perlu selalu tanya
  • Adakah maklumat ini merupakan perwakilan tepat realiti?
  • Bolehkah saya fikir sebarang sebab untuk syak kepada ketapatan data?
5 TAHAP PENYELIDIKAN TINDAKAN
  1. Tahap 1 = mengenalpasti masalah
  2. Tahap 2 = perancangan tindakan
  3. Tahap 3 = mengumpul data
  4. Tahap 4 = analisis data
  5. Tahap 5 = perancangan untuk tindakan seterusnya

0 comments: